Duurzaam ondernemen
Ondernemen voor milieu en mens
Steeds meer bedrijven zien in dat je niet meer kunt ondernemen zonder rekening te houden met mens en milieu. Wij van Café-Maasterras ’t Veerhuis houden ons hier al enkele jaren actief mee bezig. Zo nemen we producten af van lokale bedrijven, sponsoren we een Wessemse sportvereniging en ondersteunen we mooie projecten aan de andere kant van de wereld via de stichting van Blanche Dael te Maastricht. Daarnaast doen wij ons best om steeds vaker de milieu-verantwoorde keuze te maken waar dat mogelijk is.
Wil jij weten wat ’t Veerhuis allemaal doet aan duurzaam ondernemen oftewel voor mens en mileu? Op deze pagina lees je er alles over.
Stichting Escuela
Koffie groeit niet in Nederland dus zijn we afhankelijk van de koffielanden waar het klimaat gunstig is voor de koffieboon. Welvaart en welzijn zijn hier vaak minder goed geregeld dan hier. Daarom is ’t Veerhuis sponsor van de Stichting Escuela.
Stichting Escuela is van onze huisleverancier van koffiebonen; Blanche Dael uit Maastricht. Escuela heeft sinds 2009 als doel het vergroten van kansen voor de kinderen uit koffielanden, zoals Guatemala en Honduras. Er wordt geïnvesteerd in onderwijsprojecten en er worden studiebeurzen verstrekt. Ook in noodsituaties zoals orkanen of vulkaanuitbarstingen staat Stichting Escuela voor de mensen klaar.
Wil je meer weten over de stichting? Kijk dan ook eens op hun website.
Roze bunker biologische, low-waste frisdrank
We schenken dit merk frisdrank omdat het een hele gemakkelijke manier is om bij te dragen aan ons milieu door vermindering van restproducten en onnodig transport van water.
Wat doet Roze Bunker dan anders? Het meest opvallende is dat hun frisdranken geconcentreerd worden geleverd. Pas helemaal aan het einde van de keten, achter onze bar, wordt water toegevoegd. Zo wordt in het hele proces niet overbodig met water gezeuld. Dat wil zeggen dat er minder verpakkingsmateriaal nodig is en minder opslagruimte, minder koelruimte en dat er veel meer in een transporttruck past dan wanneer je water in de verpakking stopt. Één fles staat gelijk aan hele krat frisdrank!
Daarnaast dragen ze ook een steentje bij aan vermindering van restproducten in de voedingsindustrie. Zo worden bijvoorbeeld door de limoncello-industrie alleen de schillen gebruikt. Jaarlijks wordt 36.000 kilo geschilde citroenen verwerkt in de siropen van Roze Bunker. Wat in de ene industrie afval is is een prachtige grondstof in een andere industrie. Mooi he!
Weten wat ze nog meer doen? Kijk eens op hun website.
Appeven, lokaal 100% sap
Omdat de sappen vanuit de natuur toch het lekkerste en het gezondste zijn zónder toevoegingen schenken wij met liefde de sappen van Appeven. Daarnaast is Appeven een lokaal bedrijf uit Herten. Het product legt dus geen grote afstanden af en we helpen er een lokale ondernemer mee. Win win!
De sappen van Appeven bevatten géén toegevoegde suikers (uiteraard wel natuurlijke fruitsuikers) en géén conserveringsmiddelen of E-nummers. De sappen worden gepasteuriseerd en direct gebotteld. Alleen verhitting komt dus te pas aan het steriliseren van deze fruitsappen. Wel zo gezond voor mens en milieu.
Meer weten over deze lekkere 100% fruitsappen? Kijk op de site van Appeven.
PaperWise papier van landbouwafval
Misschien is het je wel eens opgevallen dat vrijwel al ons drukwerk zoals menukaarten op ongebleekt en wat vezelig papier gedrukt is. Dat komt omdat wij, waar we de keuze hebben, op verantwoord PaperWise papier drukken.
PaperWise is een in Weert gevestigd bedrijf met een andere kijk op papier. In hun papier zitten namelijk geen bomen verwerkt. Waar het dan van is? Landbouwafval! Dit klinkt misschien niet heel smakelijk, maar je moet vooral denken aan stengels, takken, bladeren van gewassen waar wij het blad niet van eten etc. In de voedingsindustrie wordt maar een klein gedeelte van de meeste gewassen gebruikt voor ons eten. Wat er niet gebruikt wordt verdwijnt in dit papier. De milieu-impact is volgens PaperWise 47% lager dan van gewoon papier en zelfs nog 29% lager dan van gerecycled papier.
Daarnaast wordt het papier vooral met groene energie geproduceerd en waar CO2 wordt uitgestoten, wordt dit ook weer gecompenseerd.
We kunnen niet zonder drukwerk, maar proberen dus zoveel mogelijk een verantwoorde keuze te maken.
Groene nest van Bird Brewery
Bird Brewery is in 2016 met hun eerste biertje op de markt gekomen; de Rumoerige Roodborst. Het merk groeide snel en won vele prijzen. Om hun milieu-impact te compenseren zijn ze in 2019 een samenwerking begonnen met Trees for the Future. Het begon met het planten van 10.000 bomen en nu planten ze in samenwerking met hun “Groene Nesten” voor elke liter bier een boom. Ook Café-Maasterras ’t Veerhuis is zo’n Groen Nest. Dat betekent dat je met elk biertje wat je bij ons drinkt van Bird Brewery een steentje bijdraagt aan het planten van bomen. De teller staat al over de 141.000. Op de website van Bird Brewery zie je een actuele bomenteller en alle informatie over de Groene Nesten!